Loya di Kuala Sepetang

Dahulu dikenali sebagai Port Weld sempena nama seorang gabenor British iaitu Federick Weld. Lokasinya di negeri Perak berdekatan bandar Taiping. Sejarah pekan Kuala Sepetang sangat panjang kalau dicerita satu persatu tak cukup kertas sebab ia anatara salah satu pelabuhan terawal Tanah Melayu.

Kehebatan sejarahnya tak sehebat keadaan fizikal pekan Kuala Sepetang, pekannya kotor dan selekeh. Saya tidak mengharapkan pekan Kuala Sepetang itu sebuah pekan yang maju dengan kelengkapan canggih, berderet banggunan kondominium yang moden tetapi jagalah kebersihan sebaik-baiknya.

Dari pemerhatian kebanyakan nelayan-nelayan di pekan kebanyakannya bangsa Cina, mungkin ada yang berbangsa Melayu tetapi tidak tinggal berhampiran dengan muara sungai. Tidak salah jika pekan itu berbau busuk dan hanyir sebab ia merupakan tempat pendaratan dan pemprosesan ikan tetapi saya ulang balik jagalah kebersihan sebaik-baiknya. Kelihatan ramai pelancong luar yang berkunjung ke sini untuk membeli ikan segar dan ada juga yang sekeluarga menaiki bot bersiar-siar di muara.

Perkara yang paling memalukan  kewujudan tandas disekeliling pinggir muara, walaupun sudah merdeka 58 tahun tetapi mentaliti masih di zaman Jepun. Setiap rumah nelayan boleh diperhatikan deretan "bank puaka" yang beroperasi 24 jam sehari, meloyakan!Logik akalnya kemana perginya hasil "pelaburan"?


Jika dibiarkan apalah kesudahan nasib pekan Kuala Sepetang, tempat yang berpotensi untuk perlancongan seperti Kuala Selangor mungkin lenyap jika sifat pengotor penduduknya berterusan. Semua orang tahu jika spesis sepet mendominasi suatu kawasan maka kotor lah kawasan tersebut. Semua orang tahu...


Walaupun masih loya, sebelum balik jangan lupe singgah dulu di Restoran Makjah untuk menikmati sepinggan mee udang istimewa. Harganya agak mahal tetapi berbaloi kalau dibanding dengan jumlah udang segar (harap-harap udang ni ditangkap jauh dari dari muara..) yang penuh semangkuk.Bagi yang tidak suka mee udang jangan risau masih banyak menu disediakan oleh mak Jah. Kedudukannya dalam 3km dari pekan Kuala Sepetang betul-betul bersebelahan dengan jalan utama dan yang paling menarik sebelah restoran adanya surau. Insyallah rasa loya boleh dikurangkan sebelum balik. Akhir kata selamat datang ke Kuala Sepetang!




P/S: Nikmati dahulu mee udang sebelum ke pekan Kuala Sepetang...

Comments

Popular Posts