Top 6 Teknik Meniru Dalam Exam

1. Handphone - sms @ mms rakan telifon….
2. Kerap berkunjung ke toilet al-maklumla awal2 lg buku dah simpan dalam toilet…
3. Tiru jawapan dari kertas calon yg duduk di hadapan / kiri / kanan secara sengaja atau tak sengaja….takpun secara 'selamba katak'..
4. Dengan 'takde prasaan' tanye member terdekat atau tukar kertas jawapan.
5. Bawak nota-nota kecil yg terselit dalam alat tulis, tudung, blazer,baju,seluar,tie dan kasut…kadang2 tempat 'sensored'...


6. Maklumat yang ditulis menggunakan pensel pada body / cover calculator, pembaris, lengan baju ‘longsleeve’,tudung..
Sudah tentu teknik yang digunakan agak berbeza dan bergantung pada situasi, yang penting orang yang biasa/suka meniru di dalam peperiksaan ini rendah harga dirinya atau maruahnya. Teknik2 nie sudah diamalkan bertahun-tahun dan diperturunkan dari satu generasi. Agak mustahil kalau cikgu / pengawas peperiksaan tak tahu teknik2 ni sbb diorg lbh dulu 'mkn garam'. Kebarangkalian nk terkantoi mmg sgt cerah, maybe sblm ni mereka hanya buat tak nmpak je.
Bayangkan apabila kita menjadi bapa / ibu, sudah tentu kita mahukan laporan dan keputusan peperiksaan anak yang telus. Biar keputusan itu nampak bodoh rupanya, tetapi kebodohan itu boleh diajar. Tidak sanggup membayangkan seorang anak memberikan keputusan peperiksaan yang palsu supaya dia kelihatan pandai, kerana hakikatnya dia memperbodohkan kita. Anak sapa la nie?

Comments

Post a Comment

Popular Posts